At se det tilværelsespsykologiske forløb som en måde at hjælpe beboeren ind(e) i sin nærmeste udviklingszone markerer således også en bestemt måde at anskue hele boforløbet og forholdet til beboeren. Der er tale om en ressourceorienteret tilgang der, modsat en mangelorienteret tilgang, tager udgangspunkt i hvilke muligheder den unge rent faktisk har, for at styrke sit greb om tilværelsen og deltage i opbygningen af en selvdefineret, god nok tilværelse, fremfor hvad vedkommende fejler eller hvad de ikke er i stand til.
Udviklingszonen markerer også en central opfattelse af, hvad der er medarbejderens opgave i det tilværelsespsykologiske forløb. Opgaven er ikke først og fremmest at diagnosticere eller udpege mangler, men at være orienteret mod beboerens ressourcer forstået som den nærmeste udviklingszone og samtidig at være den hjælper, der bistår beboerens udvikling ind(e) i den nærmeste udviklingszone.
Mission
- Vores mission tager udgangspunkt i vores menneskesyn og er:
- At den unge bedre kan acceptere sig selv og sine relationer som de er - samt udvikle nye.
- At definere, hvad der er vigtigt (værdier) og gå efter, at det må fylde mest muligt.
- At den unge bliver mere selvbevidst og oplever mest mulig mening med det liv de har - og kan danne.
- At den unge får et relationelt liv han/hun er tilfreds med, hvori der som oftest indgår beskæftigelse.